KENYATAAN MEDIA:
Majlis-Majlis
Agama Islam seluruh negara wajar bantu Mahkamah Persekutuan berkaitan kes nasab
anak
1. Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) sebagai
sebuah gerakan yang menggabungkan lebih daripada 100 badan-badan bukan kerajaan
(NGO) Islam di seluruh Malaysia dengan misi utama untuk mempertahan serta
mendaulatkan Islam sebagai agama negara, berasa amat prihatin dan gusar dengan
keputusan Mahkamah Rayuan pada 25 Julai 2017, yang memutuskan bahawa seseorang
anak yang tidak sah taraf beragama Islam boleh dinasabkan kepada nama bapanya.
2. UMMAH percaya bahawa keputusan Mahkamah
Rayuan ini bertentangan dengan fatwayang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa
Kebangsaan pada tahun 2003, yang menetapkan bahawa “anak tidak sah taraf tidak
boleh dinasabkan kepada lelaki yang menyebabkan kelahirannya atau kepda sesiapa
yang mengaku menjadi bapa anak tersebut.”
3. Perlu ditekankan bahawa penetapan nasab
seseorang anak bagi menentukan sama ada sah atau tidak tarafnya bukanlah
bertujuan untuk menghukum seseorang anak atas dosa yang dilakukan oleh ibu atau
bapanya sekiranya anak tersebut tidak sah tarafnya, tetapi bagi menjaga
kesucian dan keutuhan nasab dan keturunan, yang telah dirumuskan oleh para
ulama’ sebagai termasuk salah satu daripada matlamat (maqasid) syariah. Keutuhan nasab amat penting untuk dipelihara,
kerana akan memberikan implikasi dan kesan yang menjangkau terhadap aspek-aspek
hukum syara’ berkenaan pembahagian harta pusaka, perwalian, pernikahan,
hukum-hakam berkaitan mahram, dan lain-lain lagi.
4. Tambahan pula, keputusan Mahkamah Rayuan
tersebut yang membenarkan seseorang anak beragama Islam yang tidak sah tarafnya
untuk di-bin atau di-binti-kan kepada nama ayahnya dengan bersandarkan kepada
peruntukan seksyen 13A(2) Akta
Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 adalah amat memusykilkan. Hal ini
kerana seksyen tersebut merujuk kepada penggunaan “nama keluarga” atau “surname”, sekiranya ada, bagi
keluarga-keluarga yang mengamalkan pemakaian nama keluarga. Sedangkan amalan
nama yang di-bin atau di-binti-kan dengan nama ayah di kalangan orang Islam di
Malaysia, tidak semestinya jatuh di bawah cakupan seksyen 13A(2) tersebut, yang
perlu diperhalusi dengan lebih lanjut lagi.
5. UMMAH mengambil maklum bahawa Jabatan
Pendaftaran Negara dan pihak Kerajaan dilaporkan telah pun memfailkan
permohonan untuk kebenaran merayu kepada Mahkamah Persekutuan berhubung kes
ini, dan mengucapkan tahniah atas tindakan proaktif pihak kerajaan. Banyak isu
perundangan yang perlu dicermati dan ditafsirkan secara lebih autoritatif oleh
Mahkamah Persekutuan selaku tingkat kehakiman tertinggi dalam negara,
memandangkan apa yang diputuskan di peringkat Mahkamah Rayuan dalam kes ini
dilihat amat bercanggah dengan prinsip-prinsip perundangan yang telah
diputuskan sebelumnya berkenaan kedaulatan Islam dan peranan pihak berkuasa
untuk patuh kepada hukum syara’.
6. Memandangkan isu perundangan berkaitan
nasab turut mempunyai kesan yang menjangkau pentadbiran undang-undang syariah
di peringkat negeri-negeri, maka UMMAH menggesa agar Majlis-Majlis Agama Islam
di semua negeri untuk bantu merungkaikan isu ini dengan cara membuat permohonan
bagi menjadi pencelah dalam rayuan pihak kerajaan di peringkat Mahkamah Persekutuan.
Hujahan dan input daripada
pihak-pihak yang berautoriti dalam bidang agama akan dapat membantu pihak
Mahkamah untuk memberikan keputusan yang lebih menyeluruh, demi kepentingan
keadilan. UMMAH percaya bahawa berdasarkan kepada intipati kes ini, Majlis-Majlis
Agama Islam sememangnya mempunyai kepentingan perundangan yang kuat.
7. Akhir sekali, UMMAH menegaskan bahawa jika
pun ada sebarang kelompongan dalam mana-mana Akta sedia ada, maka kerajaan juga
wajar pertimbangkan untuk memperbaiki Akta tersebut melalui proses pindaan di
parlimen, supaya dapat diselaraskan dan diharmonikan dengan hukum syara’.
Yang benar,
Aminuddin Yahaya
Pengerusi UMMAH
28 Julai 2017