Penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH1 yang berlepas dari Lapangan Terbang Heathrow di London menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) malam tadi berpatah balik ke Lapangan Terbang Heathrow ekoran masalah teknikal pada salah sebuah pintu kapal terbang berkenaan.
KUALA LUMPUR - Penerbangan Malaysia Airlines (MAS) yang berlepas dari Lapangan Terbang Heathrow di London menuju ke Lapangan Terbang
Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) semalam, berpatah balik ke Lapangan Terbang Heathrow kira-kira sejam kemudian ekoran masalah teknikal pada enjin No 2 pesawat.
Penerbangan MH1, yang berlepas pada 10.15 malam menuju KLIA dengan membawa 340 penumpang, selamat mendarat di Lapangan Terbang Heathrow pada 11.19 malam.
Dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini, MAS berkata, krew yang mengendalikan pesawat B747-400 membuat keputusan itu disebabkan masalah
teknikal.
"Demi mengutamakan keselamatan penumpang, keputusan dibuat bahawa pesawat itu tidak seharusnya meneruskan penerbangan ke KLIA," menurut kenyataan itu.
Kenyataan itu turut menyebut MAS menyediakan pemindahan dan penginapan hotel di London kepada semua penumpang terbabit dan akan memaklumkan urusan perjalanan alternatif bagi penerbangan mereka ke KLIA.
Syarikat penerbangan nasional itu memohon maaf kepada semua penumpang kerana gangguan yang tidak dijangka itu kepada rancangan penerbangan mereka. - Bernama
Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) semalam, berpatah balik ke Lapangan Terbang Heathrow kira-kira sejam kemudian ekoran masalah teknikal pada enjin No 2 pesawat.
Penerbangan MH1, yang berlepas pada 10.15 malam menuju KLIA dengan membawa 340 penumpang, selamat mendarat di Lapangan Terbang Heathrow pada 11.19 malam.
Dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini, MAS berkata, krew yang mengendalikan pesawat B747-400 membuat keputusan itu disebabkan masalah
teknikal.
"Demi mengutamakan keselamatan penumpang, keputusan dibuat bahawa pesawat itu tidak seharusnya meneruskan penerbangan ke KLIA," menurut kenyataan itu.
Kenyataan itu turut menyebut MAS menyediakan pemindahan dan penginapan hotel di London kepada semua penumpang terbabit dan akan memaklumkan urusan perjalanan alternatif bagi penerbangan mereka ke KLIA.
Syarikat penerbangan nasional itu memohon maaf kepada semua penumpang kerana gangguan yang tidak dijangka itu kepada rancangan penerbangan mereka. - Bernama